torsdag 3. februar 2011

Hva med litt romanse?

Jeg liker Jane Austin, Elizabeth Gaskell, Brönte-søstrene etc. etc. etc. og jeg liker kostymedramaer. Jeg rett og slett storkoser meg når BBC lager sine storslåtte TV-produksjoner der freidige småsøstre danser med tilreisende soldater, kjærlighet oppstår på tross av klassegrenser og kuer blir ikledd sparkebukse. Men en produksjon slår alle de andre, og det er BBC filmatiseringen av Pride and prejudice fra 1995. Colin Firth er helt gudommelig som Mr Darcy, og Jennifer Ehle er i mitt hode den perfekte Elizabeth Bennet.

Hvis man ikke helt klarer å lande etter de seks episodene kan man komme ned igjen på jorden med den morsomme miniserien "Lost in Austin". Serien er satt i nådtid (eller 2008) og den innbitte Jane Austin-fanen Amanda Price finner tilfeldigvis en dør på badet i sin leilighet i London, en dør som leder henne rett inn Bennet-husholdet. 
http://www.imdb.com/rg/VIDEO_PLAY/LINK//video/screenplay/vi3094938393/ Lenken viser traileren for "Lost in Austin". Den er litt høylytt, men gir et godt inntrykk av serien.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar